• Postanowienia Ogólne
Celem wprowadzenia niniejszego Kodeksu Etyki jest kształtowanie właściwej kultury pracy wewnątrz Spółki oraz w obszarze pomiędzy Spółką a jej otoczeniem i interesariuszami. Kodeks obejmuje główne zasady postępowania pracowników AUTOPART w zakresie szerokorozumianej etyki zawodowej i społecznej, antydyskryminacyjnej i antykorupcyjnej, zapewniające wypełnienie misji Spółki oraz realizację jej strategii rozwoju, jak również satysfakcję i zadowolenie klientów, beneficjentów a także partnerów biznesowych. Każdy z pracowników zobowiązany jest do przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie Etyki oraz do ich promowania w codziennej działalności.AUTOPART zobowiązuje się do regularnego informowania wszystkich pracowników i współpracowników o treści Kodeksu Etyki oraz do organizowania szkoleń mających na celu zapewnienie zgodności działań zawodowych z jego postanowieniami.
• Nasze wartości i zasady
Działamy w zgodzie z naszą wizją, misją oraz przepisami prawnymi w tym dotyczącymi ESG. Dążymy do zachowania najwyższych standardów etycznych i prawnych, gwarantując naszym pracownikom, klientom oraz partnerom biznesowym pełną przejrzystość i uczciwość w ramach prowadzonej działalności. Nieustannie budujemy pozycję rynkową i stabilność firmy przy jednoczesnym zapewnieniu zasad etyki i transparentności w każdym aspekcie aktywności biznesowej. Kierujemy się normami wyznaczonymi przez odpowiedzialność środowiskową, społeczną i wynikającą z ładu organizacyjnego.Naszym celem jest budowanie długoterminowych, opartych na sprawiedliwych i uczciwych zasadach relacji ze swoimi pracownikami, dostawcami i klientami. Cele operacyjne i długoterminowe realizujemy z poszanowaniem praw, godności i mając na względzie dobro wszystkich interesariuszy.
W partnerskich relacjach ze wszystkimi zainteresowanymi stronami kierujemy się odpowiedzialnością, szacunkiem i profesjonalizmem, produkując i oferując do sprzedaży produkty, które spełniają wysokie kryteria i parametry użytkowe wymagającego rynku motoryzacyjnego.
• Zgodność z przepisami i regulacjami
AUTOPART przestrzega wszystkich przepisów prawa krajowego i UE do których jest zobowiązana w ramach prowadzonej działalności oraz wewnętrznych instrukcji i procedur regulujących tryb postępowania we wszystkich istotnych sferach aktywności Firmy. AUTOPART działa zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony konkurencji i konsumentów. Nie uczestniczymy w zmowach cenowych czy innych działaniach które mogłyby stanowić naruszenie w/w przepisów.Stosujemy przepisy celne które regulują obrót handlowy z zagranicą. Legalność działania jest priorytetem we wszystkich obszarach funkcjonowania naszej organizacji.
• Jakość
Wysoka jakość oznacza dla nas stałe doskonalenie naszych działań, procesów i produktów poprzez wdrażanie nowoczesnych technologii, usprawnianie systemów zarządzania i kształtowanie dobrze zorganizowanego i przyjaznego środowiska pracy, w zgodzie z aspiracjami naszych pracowników, klientów, partnerów czyli wszystkich interesariuszy.
• Profesjonalizm
Wartość organizacji budujemy w oparciu o profesjonalizm naszych pracowników. W tym celu organizujemy systematyczne szkolenia pozwalające na stałe doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji oraz kompetencji pracowników. Dążymy do stałego rozwoju umiejętności zawodowych pracowników.Mamy opracowany system zachęt materialnych w postaci premii motywacyjnych i zadaniowych których celem jest maksymalizacja zaangażowania pracowników w wykonywanie obowiązków służbowych. Stale podnosimy poziom wiedzy naszych pracowników aby nadążyć za postępem technicznym i technologicznym w branży akumulatorowej.
• Postęp techniczny i innowacje
AUTOPART stale doskonali swoje procesy technologiczne, produkcyjne, organizacyjne i zarządcze. Wdrażamy nowoczesne rozwiązania we wszystkich obszarach które mogą przyczynić się do wzrostu efektywności i jakości produktów oraz optymalizacji przychodów i kosztów finansowych. Zachęcamy pracowników do angażowania się w działania mające na celu rozwój i wdrażanie innowacji, które przynoszą korzyści firmie oraz jej interesariuszom. Uczestniczymy w targach i konferencjach branżowych w kraju i za granicą na bieżąco obserwując trendy i nowinki technologiczne w branży motoryzacyjnej aby w przyszłości adaptować je do naszych potrzeb.
• Przestrzeganie zasad etyki i odpowiedzialności społecznej
AUTOPART prowadzi działalność w sposób etyczny i odpowiedzialny społecznie, uwzględniając zasady zrównoważonego rozwoju. Dbamy o to, aby wszystkie decyzje biznesowe były podejmowane z poszanowaniem potrzeb i oczekiwań społecznych. Uczestniczymy w akcjach charytatywnych z zasięgu ogólnopolskim i regionalnym, wspomagamy w różnych formach lokalną społeczność poprzez darowizny na rzecz szkół, instytucji, kół zainteresowań dla dzieci i młodzieży, wspomagamy finansowo osoby w trudnej sytuacji życiowej i materialnej itp. Dokładamy wszelkich starań aby nasza firma była pozytywnie odbierana przez lokalną społeczność i posiadała istotny wkład w rozwój regionu.
• Kapitał ludzki
Dążymy do tego aby każdy pracownik miał przekonanie, że stanowi ważne ogniwo organizacji Firmy. Stawiamy na rozwój pracowników, zarówno osobisty jak i zawodowy. Pracownicy mają równe prawa - dotyczy to w szczególności równego traktowania kobiet i mężczyzn w kwestiach płacowych oraz zapewnieniu równego dostępu do wszystkich stanowisk pracy.
Respektujemy wszystkie przepisy prawa pracy. Wdrażamy procedury przeciwdziałające dyskryminacji, mobbingowi i molestowaniu oraz ochronie sygnalistów. Nie akceptujemy i nie dopuszczamy do jakikolwiek przejawu dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także zatrudnienie - na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy. Stwarzamy bezpieczne i higieniczne warunki pracy dla wszystkich pracowników, odpowiednio wyposażając stanowiska pracy oraz pracowników w odzież roboczą i ochronną i inne niezbędne akcesoria. Priorytetem jest dla nas zapewnienie ochrony zdrowia i życia pracowników i stworzenie jak najlepszych warunków pracy. Odpowiednio wynagradzamy pracowników za wykonywaną pracę, stosując różne formy płacowe i pozapłacowe w ramach obowiązującej siatki płac. Mamy wdrożony system premiowania i motywowania pracowników do osiągania coraz to lepszych wyników. Doceniamy inicjatywę pracowników, pomysłowość, kreatywność, innowacyjność i usprawnienia w zakresie procesu produkcji technologii i organizacji pracy. Staramy się zachować równowagę między pracą zawodową a życiem osobistym co powinno przyczyniać się do lepszego samopoczucia pracowników i ich wyższej efektywności w pracy. Dbamy o prywatność i ochronę danych osobowych pracowników. Powołaliśmy Inspektora Ochrony Danych Osobowych który czuwa nad przestrzeganiem przepisów w tym zakresie. Mamy wdrożone stosowne procedury zabezpieczające ochronę danych osobowych.
• Wsparcie dla pracowników znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej
Zarząd AUTOPART udziela wsparcia swoim pracownikom znajdującym się w trudnych sytuacjach losowych, rodzinnych lub materialnych takich jak np. ciężkie choroby, wypadki, skutki klęsk żywiołowych czy inne nieprzewidziane zdarzenia. Spółka oferuje pomoc finansową, rzeczową lub organizacyjną która ułatwi w przezwyciężenie trudności.
• Promowanie różnorodności i równego traktowania
W ramach swojej działalności promujemy różnorodność oraz zapewniamy równe traktowanie wszystkich pracowników, niezależnie od rasy, płci, religii, orientacji seksualnej, wieku, niepełnosprawności, czy innych cech osobistych. Nie tolerujemy dyskryminacji w jakiejkolwiek formie.
• Szacunek
Nasza firma stanowi integralną i odpowiedzialną część lokalnej społeczności, dlatego bezwarunkowo stosujemy zasadę szacunku dla prawa i zasad współżycia społecznego. Respektujemy Podstawowe Prawa Człowieka, zawarte w Deklaracji Praw Człowieka a także postanowienia Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Dążymy do tego, aby relacje między pracownikami, niezależnie od zajmowanych stanowisk były zgodne z dobrymi obyczajami, uczciwe, cechowały się lojalnością, wzajemnym zaufaniem, szacunkiem oraz poszanowaniem godności. Każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska czy sprawowanej funkcji jest zobowiązany do prezentowania najwyższego poziomu kultury osobistej, pozytywnych postaw etycznych i moralnych.
• Księgowość i sprawozdawczość finansowa
AUTOPART prowadzi księgowość i sprawozdawczość finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zapewniając kompletność, dokładność i przejrzystość wszelkich dokumentów księgowych. Terminowo składamy deklaracje podatkowe, raporty finansowe i dokumentujemy obrót z zagranicą. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o rachunkowości, prawem celnym, kodeksem karno-skarbowym i innymi odnośnymi przepisami dokumentujemy, rejestrujemy i raportujemy wszystkie transakcje i operacje gospodarcze. Sporządzamy bilanse kwartalne oraz roczne sprawozdania finansowe które podlegają badaniu biegłego rewidenta.
• Zarządzanie ryzykiem
Posiadamy wdrożone systemy zarządzania ryzykiem, które pozwalają na systematyczne identyfikowanie, ocenianie oraz minimalizowanie ryzyk związanych z działalnością spółki. Podejmujemy działania prewencyjne oraz na bieżąco reagujemy na zagrożenia, zapewniając ciągłość i stabilność operacyjną.
• Bezpieczeństwo cyfrowe
Posiadamy wysokiej klasy system informatyczny składający się z wielu modułów tematycznych które kompleksowo i w sposób zsynchronizowany obsługują wszystkie obszary aktywności firmy. Kładziemy duży nacisk na bezpieczeństwo cyfrowe firmy, zapewniając ochronę systemów informatycznych przed zagrożeniami i atakami cybernetycznymi. Mamy wdrożone odpowiednie procedury i technologie zabezpieczające dane oraz systemy przed nieautoryzowanym dostępem, atakami hakerskimi i innymi zagrożeniami. Pracownicy są regularnie szkoleni w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, aby mogli skutecznie chronić posiadane zasoby informatyczne przed nieuprawnionym dostępem.
• Poufność
Pracownicy zobowiązani są bezwzględnie chronić informacje poufne, stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa oraz informacje poufne osób, organizacji i instytucji współpracujących z przedsiębiorstwem. Wszelkie próby bezprawnego pozyskania informacji poufnych przez osoby trzecie bądź sytuacje, w których istnieje podejrzenie wypływu informacji, muszą być przez pracowników zgłoszone przełożonym, Inspektorowi Ochrony Danych, bądź innym osobom zgodnie z ustanowionymi w firmie kanałami informowania o nieprawidłowościach.
• Komunikacja
Komunikujemy się w sposób jasny, prosty i zrozumiały. Otwarta komunikacja interpersonalna, zrozumienie strategii i celów firmy zwiększa zaangażowanie pracowników w wykonywanie powierzonych zadań, poprawia komfort pracy i efektywność operacyjną. Komunikacja odbywa się zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami kultury osobistej, poszanowaniem godności każdego człowieka oraz zagwarantowaniem sobie nawzajem odpowiednich warunków do wyrażania opinii i wypowiadania się we wszystkich sprawach związanych z działalnością firmy.
• Świadomość ekologiczna i ochrona środowiska
Działamy zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska obowiązującymi w Polsce i zgodnymi z regulacjami Unii Europejskiej. Dbamy o klimat i równowagę w przyrodzie, prowadzimy racjonalną gospodarkę odpadami i gospodarujemy zasobami w tym energią elektryczną i cieplną oraz gazem w sposób odpowiedzialny. Dążymy do tego by działać w oparciu o niskoemisyjne technologie i produkty. Ograniczamy lub rekompensujemy nasz wpływ na środowisko naturalne m.in. poprzez modernizacje pozwalające na obniżenie ilości emitowanych zanieczyszczeń, inwestowanie w innowacyjne i odnawialne źródła energii, efektywne gospodarowanie zasobami i odpadami, monitorując nasz wpływ na ochronę środowiska. Staramy się również promować ekologiczny styl życia pośród swoich pracowników. Czynnie wspieramy i prowadzimy szeroko zakrojone inicjatywy edukacyjne dotyczące ekologii, ochrony środowiska gospodarki zasobami naturalnymi. Od siebie i naszych dostawców towarów i usług wymagamy postępowania zgodnego z zasadami ekologii i ochrony środowiska.
• Zarządzanie reputacją i wizerunkiem firmy
AUTOPART w różnych formach i w różny sposób aktywnie zarządza swoją reputacją i wizerunkiem. Dbamy o to, aby wszystkie działania firmy były zgodne z jej misją, strategią i wartościami oraz oczekiwaniami interesariuszy. Aby utrzymać i wzmacniać swój pozytywny wizerunek Spółka dba o dobre relacje z mediami, klientami oraz partnerami biznesowymi, Wielopłaszczyznowe działania marketingowe przekładają się na postrzeganie firmy przez współpracowników, kontrahentów oraz dostawców jako wiarygodnego i rzetelnego partnera biznesowego.
• Brak tolerancji dla korupcji
Posiadamy wdrożone procedury antykorupcyjne i stanowczo potępiamy praktyki związane z oferowaniem, przekazywaniem lub wręczaniem pośrednio lub bezpośrednio korzyści materialnych bądź osobistych osobom pełniącym funkcje publiczne lub osobom podejmującym decyzje gospodarcze w celu zapewnienia firmie dodatkowych przychylnych decyzji lub uprzywilejowanych zachowań.